כתף קפואה

כתף קפואה אבחון וטיפול (Frozen Shoulder)

כתף קפואה, מצב שמתאפיין בהגבלה הדרגתית בתנועת הכתף שהולכת ומחמירה ובכאבים סביב אזור הכתף. מפרק הכתף הוא בעל טווח התנועה הגדול ביותר בגוף. ברגע שמופיעה כתף קפואה, התנועה במפרק הופכת יותר ויותר מוגבלת, ויש תחושה שהכתף "תקועה". המצב מתפתח לאורך חודשים וחולפים שנה עד שלוש שנים עד לריפוי. במהלך התקופה, בעקבות הכאבים וההגבלה הניכרת, המטופלים מרגישים מתוסכלים לעיתים קרובות1.

גורמי הסיכון לפיתוח כתף קפואה

כתף קפואה מופיעה יותר אצל בנשים בגילאי 40-60, בחולי סכרת וחולי בלוטת התריס1. במצבים בהם אין אפשרות להזיז את הכתף למשך תקופה ארוכה כמו למשל לאחר ניתוח בשד, אוטם מוחי או שבר בכתף- הסיכוי לפתח כתף קפואה עולה. במקרה בו למטופל יש כתף קפואה, קיים סיכוי של 33% לפתח כתף קפואה גם בצד השני1. ככל הידוע היום, מטופל שסבל מכתף קפואה לא ישוב לסבול מהבעיה באותה כתף. למרות כל זאת, הסיבה מדוע מטופל מסוים יסבול מכתף קפואה אינה ברורה1.

כתף קפואה הדגמה בתמונה

כתף קפואה - מהלך המחלה

הגורם לתלונות הקשות של כאבים והגבלה בתנועה הוא עיבוי והצטלקות במעטפת של מפרק הכתף- הקפסולה. בתחילת המחלה יש הגבלה הולכת וגדלה של תנועת הכתף ובמקביל הכאבים בכתף מתגברים. בשלב הבא, הגבלת התנועה והכאבים מגיעים לשיא ומשם הולכים ומשתפרים. בשלב האחרון התנועה בכתף חוזרת כמעט לגמרי או בקירוב לתפקוד טרם התהליך1.

הטיפול בכתף קפואה | שחרור כתף קפואה

עיקר הטיפול בבעיה הוא דרך פיזיותרפיה וזריקות לכתף אשר תורמים לשחרור כתף קפואה . בנוסף, טיפול בהידרותרפיה, דיקור וכדורים נוגדי דלקת יכולים לעזור. במקרים נדירים ומעטים, הכאבים חזקים ולא חולפים למרות הטיפול הנ"ל. במקרים כאלה ניתן לטפל בפעולה לשחרור כתף קפואה ע"י בהרדמה ואף בניתוח זעיר פולשני (ארתרוסקופיה) לשחרור הידבקויות בכתף. התוצאות לאחר פעולות אלה, שמבוצעות בהרדמה, טובות בדרך כלל, ועוזרות לשפר כאבים וטווח תנועה בכתף1.

1J. D. Harris, M. J. Griesser, G. L. Jones “Stiff Shoulder” in “DeLee & Drez's Orthopaedic Sports Medicine- 4th Edition”, M. Miller, S. Thompson (Saunders, 2015) Vol. 1, Chapter 55.