קרעים ודלקות בשרוול המסובב

קרעים ודלקות בשרוול המסובב בכתף
(Rotator Cuff Tendinitis and Tears)

קרע בשרוול המסובב - מהו השרוול המסובב ומדוע הוא נפגע

השרוול המסובב (Rotator Cuff) הוא קבוצת שרירים שעוטפת את ראש הזרוע בתוך מפרק הכתף ושומרת את ראש עצם הזרוע במקומה1. בנוסף, קבוצת השרירים הזו מאפשרת לכתף לנוע במרחב על ידי כך שהשרוול המסובב מתחבר לראש הזרוע1. אזור חיבור השריר לעצם נקרא גיד. הגיד הוא אזור עם אספקת דם ירודה יותר ומתח עצום על הרקמה1. כל זאת גורם לגיד להיות אזור רגיש מאוד לפגיעה. לכן גידי השרוול המסובב הם אלו שסובלים מדלקות או קרעים. הסיכוי לפגיעה בגידים אלו עולה עם הגיל או בספורטאים שמבצעים עם היד תנועות מעל גובה הראש, כמו כדוריד, כדורעף, טניס, שחיה.

תלונות במצב של פגיעה בשרוול המסובב

פגיעה בשרוול המסובב יכולה לגרום כאב עמום בכתף או בצד הזרוע. הכאב יכול להחמיר בניסיון להרים את היד מעל גובה הכתף או בשינה על הצד הכואב. תיתכן חולשה בזרוע ו/או בכתף, הפרעה בתפקוד היומיומי במצבים כמו סירוק שיער, הלבשה והתפשטות ובנשים- לבישת חזיה.

קרע בשרוול המסובב

טיפול בדלקת בשרוול המסובב

רבים מצליחים להחלים מדלקות בשרוול המסובב בעזרת טיפול פיזיותרפי מתאים שמשפר גמישות וכוח סביב הכתפיים1. בנוסף, הימנעות מפעילות שגורמת כאב וכדורים נוגדי דלקת יכולים להקל על התלונות. לטיפול בכאב חזק ניתן להזריק הרדמה מקומית וסטרואידים לכתף1.

סיבות לקרע בשרוול המסובב

בעיה נוספת שיכולה להופיע בגידי השרוול המסובב היא קרע. יש מספר סוגי קרעים: קרע חלקי, שבו הגיד עדיין מחובר בחלקו לראש הזרוע, וקרע מלא בו הגיד מנותק לחלוטין מראש הזרוע. שתי צורות בהן יכול להיגרם קרע בגידי השרוול המסובב1:

טיפול בקרע בשרוול המסובב

טיפול בקרעים מלאים בשרוול המסובב נעשה בחלק מהמקרים בעזרת ניתוח1. בעיקר אם המטופל פעיל וספורטיבי, הקרע גדול, קיים כאב שלא משתפר בטיפול לא ניתוחי, ישנה חולשה של השרירים בכתף והקרע נגרם מחבלה שקרתה לאחרונה. במהלך הניתוח שנעשה בשיטה זעיר פולשנית, מבוצע תיקון הקרע בעזרת תפירה של הגידים מחדש לראש הזרוע1. במקרים מעטים מדובר בניתוח העברת גידים או החלפת כתף.

בזמן המפגש עם הרופא יוסברו האפשרויות השונות לטיפול בקרע או דלקת בשרוול המסובב והטיפול הטוב ביותר יותאם למטופל.

1G. H. Rudolph, T. Moen, R. Garofalo, S. G. Krishnan. “Rotator Cuff and Impingement Lesions” in “DeLee & Drez's Orthopaedic Sports Medicine4th Edition”, M. Miller, S. Thompson  (Saunders, 2015) Vol. 1, Chapter 52