מפרק הכתף – שחיקת סחוס בכתף

שחיקת סחוס בכתף - מפרק הכתף

שחיקה במפרק הכתף היא בעצם נזק לסחוס. יש שני מפרקים בכתף:

כשמדברים על שחיקה בכתף, בדרך כלל מתייחסים למפרק הגדול- הסחוס בין ה"כדור" ל"סל" בכתף הולך ונשחק.

איך נגרמת שחיקת כתף ומדוע היא כואבת?

מצב זה בדרך כלל זה נגרם מהשימוש הרב בכתף לאורך שנים ושחיקה הדרגתית. כמו צמיג שהולך ונשחק ככל שנוסעים עליו. סחוס קיים בכל מפרק בגוף. הוא מכסה את משטחי העצמות בתוך מפרקים. עוביו כמה מילימטרים בדרך כלל, אך יש לו תפקיד מכריע בשמירה על תפקוד ותנועתיות המפרק. כשהסחוס תקין, המגע בין  שתי עצמות המפרק חלק ורך יותר, וכך ניתן לבצע תנועות במפרק בקלות. כשהסחוס הולך ונהרס עם השנים, המשטח החלק שמאפשר תנועה ללא הפרעות במפרק כבר לא קיים. במקום זאת יש משטח שחוק עם בליטות ושקעים עליו. לכן, התנועה במפרק הופכת מוגבלת וכואבת יותר ויותר. איננו יודעים כמה מהר ידרדר מצב הסחוס. מהלך השחיקה אצל כל אדם היא שונה. לכן, חשוב לפנות לאורטופד מנתח שמומחה בפציעות ספורט וכתף בכדי להבין את היקף הבעיה ומה ציפיות המטופל מהכתף לאחר הטיפול. כך יוכל הרופא להתאים לכל מטופל את הטיפול הנכון ביותר עבורו.

סיבות לשחיקת מפרק הכתף 1:

תלונות נפוצות בשחיקת מפרק הכתף

התלונות משתנות בין אדם לאדם אך כאב זו התלונה הנפוצה ביותר. חלק יסבלו מכאבים גם במנוחה, וחלק רק בזמן הזזת הכתף. הכאב יכול לרדת לאורך הזרוע, יכול להחמיר עם סחיבת משקלים או הרמת היד. בנוסף, השימוש ביד הולך ונהיה קשה יותר. פעולות כמו סיבון הגב, לבישת חזיה, סירוק יכולות להפוך קשות יותר לביצוע. תופעה נוספת היא "קולות" שנשמעים מהכתף בזמן הנעתה1.

אבחון שחיקת מפרק כתף

לאחר שרופא אורטופד יחקור את התלונות יותר לעומק ויבדוק את הפציינט, הוא יבקש צילומי רנטגן של הכתף הכואבת לאישור סופי של האבחנה בצילום1. יתכן שיהיה צורך בהדמיות נוספות ומתקדמות להבין את השחיקה יותר לעומק.

טיפול לא ניתוחי בשחיקת סחוס בכתף

הטיפול הראשוני הוא טיפול לא ניתוחי1. מדובר בעיקר בתרגול לשיפור או שימור תנועתיות הכתף והפחתת כאבים. דבר נוסף שמקל על הכאבים הוא שינוי הרגלי חיים, עד כמה שניתן, והימנעות מאותן פעולות ופעילויות שמחמירות את הכאבים. שליטה בכאב בעזרת כדורים, קירור או חימום (עדיפות למה שמספק הקלה גדולה יותר בכאב). אם כל הטיפולים המוזכרים כאן לא מקלים על הכאב, ניתן להזריק לתוך מפרק הכתף שילוב של נוגדי כאב וסטרואידים1. כל עוד מגבילים את מספר זריקות הסטרואידים לכתף לאורך השנה, אנו לא נגרום לנזק. עם זאת, זריקת סטרואידים מעלה סיכון לזיהום אם עוברים ניתוח להחלפת כתף תוך 3 חודשים מהזריקה. לכן, במידה ונשקול ניתוח שכזה, יש להימנע מהזרקות לכתף.

טיפול ניתוחי בשחיקת מפרק הכתף

האופציה של טיפול ניתוחי רלבנטית במידה והטיפולים הלא ניתוחיים לא אפקטיביים. ישנם מספר סוגי ניתוחים לשחיקת כתף:

שיקום לאחר ניתוח - מפרק הכתף

הניתוח יעיל מאוד בדרך כלל בהפחתת כאבים ושיפור תנועתיות הכתף. זמן ההחלמה ותוכנית השיקום משתנה בהתאם לניתוח ולמנותח. כאבים לאחר ניתוח זו תחושה טבעית והיא חלק מתהליך הריפוי. מרשם לתרופות נגד כאבים יסופק למנותח. חשוב לדעת שיתכנו סיבוכים בניתוח, למרות שהסיכון להם נמוך: זיהום, דימום, שברים, קרישי דם ונזק לכלי דם ועצבים הם חלק מהסיבוכים שניתן להיתקל בהם לאחר ניתוח1.

1B. A. Chase , S. J. Muh Optimal management of glenohumeral osteoarthritis. Orthop Res Rev 2018; 10:9-18