מרפק גולף

מרפק גולף (Golfer’s Elbow)

התלונות במרפק גולף

הכאב יכול להקרין לכיוון שורש כף יד בצד הפנימי של האמה לכיוון הזרת. הכאב מורגש עקב נזק לגידים שמכופפים את שורש כף היד (גיד הוא חיבור של שריר לעצם). לכן הוא מורגש בכיפוף שורש כף יד נגד התנגדות או בניסיון למחוץ כדור גומי. הכאב בדרך כלל יופיע בהדרגה, אך ניתן גם להרגיש כאב באזור בבת אחת לאחר חבלה1.

סיבות למרפק גולף

מרפק גולף נגרם כשמטופל משתמש בכוח רב לכיפוף שורש כף היד, כמו למשל בהנפה של מקל גולף בזמן חבטה (ולכן השם). גם בזמן הגשה בטניס, בעיקר הגשה עם spin נוצר כוח שכזה. סיבות נוספות למרפק גולף: סחיבת מזוודה, חולשת שרירי כתף ושורש כף יד, רקטה קצרה מדי, כבדה מדי או החזקתה בצורה חזקה מדי בספורט רקטי, שימוש במסור חשמלי או כלים אחרים שמוחזקים ביד בתדירות גבוהה.

מרפק גולף

אבחנת מרפק גולף

בדרך כלל האבחנה מבוססת על שמיעת הסיפור של המטופל ובדיקה פיזיקלית1. הבדיקה כוללת חיקוי פעולות שגורמות לתלונות המטופל. לצורך שלילת אבחנות אחרות יתכן שהמטופל יופנה להדמיה כצילום רנטגן, אולטראסאונד ו- 1MRI.

טיפול במרפק גולף

הטיפול מורכב בדרך כלל ממנוחה, הפסקת הפעולות שגורמות לכאבים, קירור מקומי, כדורים נוגדי כאב, רצועות סיליקון ותרגול פיזיותרפי1. ברוב המקרים הטיפול שהוזכר כאן עוזר והכאבים חולפים. במידה ולא, והכאב עדיין חמור, ניתן להזריק סטרואידים או Platelet Rich Plasma (נקרא בקיצור PRP) לאזור הגידים הפגועים בכדי להקל על הכאב ולעזור בריפוי הדלקת1. זריקת PRP מכילה ריכוז טסיות גבוה של דם המטופל. להכנתה לוקחים דם מהספורטאי, ומעבירים אותו תהליך שגורם לריכוז גבוה של הטסיות בדגימת הדם. את הנוזל המרוכז עם הטסיות מזריקים לאזור הפציעה. טסיות מפרישות חומרים שעוזרים בתהליכי ריפוי בגוף. ככל שיש יותר טסיות באזור הפציעה, המחשבה היא שתהליכי ריפוי שם יהיו יעילים יותר, וכך הסיכוי להחלמה גדל.

טיפול ניתוחי במרפק גולף והחלמה ממנו

מעט מאוד מהמקרים לא מסתדרים לאחר הטיפולים הנ"ל. אם בכל זאת המטופל כאוב ולא יכול לחזור לפעילות, ניתן לנקות את הדלקת והנזק בניתוח. הניתוח מבוצע בשיטה פתוחה או בשיטה זעיר פולשנית דרך כמה חורים בגודל של כ- 1 עד 2 ס"מ. ההחלמה מהניתוח מהירה. חזרה לספורט לאחר הניתוח אורכת מספר שבועות עד 3 חודשים, תלוי בסוג הספורט1. זאת כדי להימנע מפציעה חוזרת וכדי לחזור בצורה בטוחה.

1 J. M. Wolf. “Elbow Tendinpathies and Bursitis” in “DeLee & Drez's Orthopaedic Sports Medicine4th Edition”, M. Miller, S. Thompson (Saunders, 2015) Vol. 1, Chapter 65